Keyword
PDF Available  
Company Update

CRC– ตั้งเป้าการเติบโต 3 ปีในระดับปานกลาง

By ศิริมา ดิสสรา, CFA|25 Jun 25 8:25 AM
สรุปสาระสำคัญ

จากงาน CEO forum เมื่อวานนี้ (นำเสนอโดยนายสุทธิสาร จิราธิวัฒน์ CEO คนใหม่) CRC ตั้งเป้ายอดขายและ EBITDA เติบโตเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับกลางในปี 2568-2570 โดยการเติบโตของยอดขายจะได้แรงหนุนจากประเทศไทยและเวียดนาม และควบคุมค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายเพื่อชดเชยอัตรากำไรขั้นต้นที่แคบลง ซึ่งสอดคล้องกับประมาณการของเรา ใน 2Q68TD SSS ลดลง 5% YoY (ใกล้เคียงกับค่าเฉลี่ยของกลุ่ม) จาก sentiment ที่อ่อนแอในประเทศไทยและการแข็งค่าของเงินบาทเมื่อเทียบกับเงินดองและยูโร ปัจจุบันหุ้น CRC ซื้อขายที่ PE ปี 2568 ระดับ 12.5 เท่า (ใกล้เคียงกับหุ้นอื่นๆ ในกลุ่มเดียวกัน) ในขณะที่คาดว่ากำไรปี 2568 จะลดลง 4% YoY (ยังต่ำกว่า +5% YoY ของกลุ่ม) เราคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ CRC ด้วยราคาเป้าหมายสิ้นปี 2568 อ้างอิงวิธี DCF (WACC 7.2%, การเติบโตระยะยาว 2%) ที่ 23.5 บาท

 

เป้าหมายปี 2568 ไม่เปลี่ยนแปลง CRC คาดว่ายอดขายจะเติบโตในด้านต่ำของเป้าหมายปี 2568 ที่บริษัทวางไว้ก่อนหน้านี้ที่ 4-6% YoY โดย SSS จะหดตัวลงเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำถึงระดับกลาง YoY งบลงทุนจะต่ำกว่าเป้าหมายปี 2568 ที่บริษัทวางไว้ก่อนหน้านี้ที่ 1.7-1.9 หมื่นลบ. เล็กน้อย เนื่องจากบริษัทจะเลื่อนการปรับปรุงสาขาใน 2H68 ออกไปเป็นปี 2569 CRC ยังคงแผนขยายสาขาระดับปานกลางในปี 2568 ไว้เช่นเดิม โดยตั้งเป้าเปิด Tops 10 สาขา (เทียบกับ 9 สาขาในปี 2567), ไทวัสดุ 4 สาขา (เทียบกับ 7 สาขาในปี 2567 ชะลอตัวลงจากเศรษฐกิจที่อ่อนแอ), Go! Wholesale 4 สาขา (เทียบกับ 6 สาขาในปี 2567 ชะลอตัวลงเพื่อปรับพนักงาน ระบบ IT และการรับรู้แบรนด์ เพื่อเพิ่มสัดส่วนยอดขายจากลูกค้าผู้ประกอบการเป็น 60-65% จาก 55-57% ในปัจจุบัน) แต่ไม่มีแผนเปิดห้างสรรพสินค้าใหม่ (เทียบกับ 2 สาขาในปี 2567) ในประเทศไทย ส่วนในประเทศเวียดนาม CRC วางแผนเปิดไฮเปอร์มาร์เก็ตและศูนย์การค้า 2 สาขา (เทียบกับ 3 สาขาในปี 2567) CRC ยังคงคาดว่าอัตรากำไรขั้นต้นในปี 2568 ของธุรกิจค้าปลีกจะลดลง 30-35bps จากการจัดกิจกรรมส่งเสริมการขายมากขึ้นและการซื้อสินค้าที่คุ้มค่า ท่ามกลางอัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลง 20-30bps YoY

 

ตั้งเป้าการเติบโต 3 ปีในระดับปานกลาง CRC ตั้งเป้ารายได้และ EBITDA เติบโตเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับกลาง YoY ในปี 2568-2570 รายได้ เมื่อจำแนกตามประเทศ CRC ตั้งเป้ารายได้เติบโต 5-6% YoY ในประเทศไทยและประเทศเวียดนาม แต่ทรงตัว YoY ในประเทศอิตาลี เมื่อจำแนกตามกลุ่มธุรกิจ CRC ตั้งเป้ารายได้เติบโต 10% YoY ในกลุ่มฟู้ด 4% YoY ในกลุ่มฮาร์ดไลน์ และ 2% YoY ในกลุ่มแฟชั่น ในปี 2568-2570 CRC วางแผนเปิดห้างสรรพสินค้า 1-2 สาขา, Tops 25-30 สาขา (8-10 สาขาต่อปี), ไทวัสดุ 13-16 สาขา (4-5 สาขาต่อปี), Go Wholesale 12-18 สาขา (4-6 สาขาต่อปี) และ Robinson Lifestyle 2-3 สาขา ในประเทศไทย และศูนย์การค้า Go! 4-6 สาขา ในประเทศเวียดนาม EBITDA margin คาดว่าจะอยู่ในระดับทรงตัว อัตรากำไรขั้นต้นจะลดลงจากการมีสัดส่วนยอดขายที่ดีน้อยลงจากการเติบโตที่เร็วขึ้นของยอดขายที่ให้อัตรากำไรขั้นต้นต่ำในกลุ่มฟู้ดและการเติบโตที่ช้าลงของยอดขายที่ให้อัตรากำไรขั้นต้นสูงในกลุ่มแฟชั่น อัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายจะปรับลดลงอีกด้วยการควบคุมค่าใช้จ่าย IT พนักงาน และการตลาดมากขึ้น และการรับรู้ synergy ภายในกลุ่ม CRC และกลุ่มเซ็นทรัลมากขึ้น งบลงทุน จะถูกควบคุมไว้ที่ 4.5-4.7 หมื่นลบ. ในปี 2568-2570

 

SSS หดตัวใน 2Q68TD ตั้งแต่วันที่ 1 เม.ย. ถึงวันที่ 19 มิ.ย. SSS ของ CRC หดตัวลง 5% YoY (เทียบกับ -4% YoY ใน 1Q68, ค่าเฉลี่ยถ่วงน้ำหนักตามกลุ่มธุรกิจ) จาก SSS ที่ลดลงมากขึ้นในประเทศไทยและประเทศเวียดนามที่ -3.5% YoY และ -12% YoY (เทียบกับ -2% YoY และ -7% YoY ใน 1Q68) และ SSS ที่ลดลงน้อยลงในประเทศอิตาลีที่ -8.5% YoY (เทียบกับ -12% YoY ใน 1Q68) ในด้านโมเมนตัม SSS ในเดือนมิ.ย.ถึงปัจจุบันหดตัวลง 5% ดีกว่า -5.5% YoY ในเดือนเม.ย.-พ.ค. เล็กน้อย ในประเทศไทย SSS ลดลง 3.5% YoY เพราะได้รับผลกระทบจาก SSS ที่ลดลง 5% YoY ในกลุ่มแฟชั่น และ 8.5% YoY ในกลุ่มฮาร์ดไลน์จาก sentiment ที่เปราะบางและยอดขายเครื่องใช้ไฟฟ้าประเภททำความเย็นที่อ่อนแอจากสภาพอากาศที่เย็นกว่าปกติ ซึ่งไปหักล้าง SSS ที่เติบโต 1% YoY ในกลุ่มฟู้ด ในประเทศเวียดนาม SSS ลดลง 12% YoY (ในรูปเงินบาท) เนื่องจากการแข็งค่ามากขึ้นของเงินบาทเมื่อเทียบกับเงินดอง (-11% YoY เทียบกับ -8% YoY ใน 1Q68) ไปหักล้าง SSS ในสกุลเงินท้องถิ่นที่เติบโต 1% (+1.5% YoY ในกลุ่มฟู้ด แต่ ->10% YoY ในกลุ่มฮาร์ดไลน์) ในประเทศอิตาลี SSS ลดลง 9% YoY (ในรูปเงินบาท) โดยเงินบาทแข็งค่าน้อยลงเมื่อเทียบกับยูโร (-5% YoY เทียบกับ -8% YoY ใน 1Q68) และ SSS ในสกุลเงินท้องถิ่นลดลง 4% YoY จากการใช้จ่ายในกลุ่มสินค้าแบรนด์ลักชัวรีที่ชะลอตัวลง

 

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ คือ การเปลี่ยนแปลงในนโยบายของรัฐบาลและกำลังซื้อ ความเสี่ยง ESG ที่สำคัญ คือ การบริหารจัดการพลังงานและของเสีย ผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืน (E) การบริหารจัดการคุณภาพผลิตภัณฑ์ แนวปฏิบัติด้านการจ้างงาน และความเป็นส่วนตัวของข้อมูล (S)

 

Yesterday’s CEO forum was helmed by the new CEO, Mr. Suthisarn Chirathivat. CRC aims to achieve mid-single digit sales and EBITDA growth in 2025-27, with sales growth led by Thailand and Vietnam and controlled SG&A/sales offsetting a narrower gross margin, in line with our forecast. In 2Q25TD, SSS has fallen 5% YoY (close to sector average) from weak sentiment in Thailand and appreciation of the THB against the VND and EUR. CRC is now trading at 12.5x 2025PE (in line with peers), while its 2025F earnings are expected to drop 4% YoY (vs sector growth of 5% YoY). We stay NEUTRAL with an end-2025 DCF TP of Bt23.5 (WACC 7.2%, LT growth 2%).

 

2025 target unchanged. CRC expects its sales to grow in the low range of its earlier 2025 target of 4-6%, with SSS contraction in the low to mid-single digits. Its capex will be slightly below its earlier 2025 plan of Bt17-19bn after it put off store renovation in 2H25 to 2026. Its moderate 2025 expansion plan is unchanged, planning to add 10 Tops stores (vs 9 in 2024), 4 Thai Wasadu stores (vs 7 in 2024, slowing in response to the weak economy), 4 Go Wholesale (vs 6 in 2024, slowing to adjust staff, IT system, and brand perception to raise sales mix from professional customers to 60-65% from 55-57% now), but no new department store (vs 2 in 2024) in Thailand. In Vietnam, it plans to add two hypermarkets and malls (vs three in 2024). CRC continues to expect its 2025 retail gross margin to narrow 30-35 bps from more promotional campaigns and value-for-money purchases, with a 20-30 bps cut in SG&A/sales.

 

Moderate 3-year growth target. CRC targets revenue and EBITDA growth in the mid-single digits YoY in 2025-2027. Revenue. By country, it targets revenue to grow 5-6% YoY in Thailand and Vietnam but be flat YoY in Italy. By business, it expects revenue to grow 10% YoY in the food unit, 4% YoY in the hardline unit and 2% YoY in the fashion unit. In 2025-27, it plans to open 1-2 department stores, 25-30 Tops stores (8-10 stores p.a.), 13-16 Thai Watsadu stores (4-5 stores p.a.), 12-18 Go Wholesale stores (4-6 stores p.a.), and 2-3 Robinson lifestyle malls in Thailand, and 4-6 Go! malls in Vietnam. EBITDA margin is expected to be stable. Gross margin will edge down from a less favorable sales mix off faster low-margin sales growth in the food unit and slower high-margin sales growth in the fashion unit. SG&A/sales will be cut further, with more controlled IT, personnel, and marketing expenses, and more synergy realization within the CRC and Central groups. CAPEX will be controlled at Bt45-47bn in 2025-27.

 

SSS contraction in 2Q25TD. From April 1 to June 19, SSS contracted 5% YoY (vs -4% YoY in 1Q25, weighted average by unit) from a deeper SSS drop in Thailand and Vietnam at of 3.5% YoY and of 12% YoY (vs -2% YoY and -7% YoY in 1Q25) and a narrower SSS drop in Italy of 8.5% YoY (vs -12% YoY in 1Q25). In June to date, SSS has contracted 5%, slightly better than the -5.5% YoY in April-May. In Thailand, SSS fell 3.5% YoY, hit by an SSS drop of 5% YoY in the fashion unit and 8.5% YoY in the hardline unit from fragile sentiment and weak sales of cooling appliances as weather was cooler that outstripped SSS growth of 1% YoY in the food unit. In Vietnam, SSS fell 12% YoY (THB terms) as greater appreciation of the THB against the VND (-11% YoY vs
-8% YoY in 1Q25) overwhelmed the 1% YoY SSS growth in local currency (+1.5% YoY in the food unit but ->10% YoY in the hardline unit). In Italy, SSS fell 9% YoY (THB terms), with a narrower appreciation of the THB against the EUR (-5% YoY vs -8% YoY in 1Q25) and a 4% YoY SSS drop in local currency from weak spending on luxury brands.

 

Key risks are changes in government policies and purchasing power. Key ESG risks are energy & waste management, sustainable products (E) and product quality management, labor practices and data privacy (S).

 

Download PDF Click > CRC250625_E.pdf

Stocks Mentioned
CRC.BK
Author
Slide9
ศิริมา ดิสสรา, CFA

หัวหน้าฝ่ายวิเคราะห์หลักทรัพย์

Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5