Automotive
PDF Available  
บทวิเคราะห์รายอุตสาหกรรม

ยานยนต์ - ยอดจองรถเพิ่มขึ้น แต่ยังคงมีความท้าทาย

By ระวีนุช ปิยะเกรียงไกร|13 Dec 24 8:29 AM
สรุปสาระสำคัญ

ยอดจองรถประเภท 4 ล้อทั้งหมดที่งาน Motor Expo 2024 เพิ่มขึ้น 0.6% จากปีก่อน โดยได้แรงหนุนจากยอดจองรถ BEV ที่เพิ่มขึ้น ทั้งนี้แม้ยอดจองรถเพิ่มขึ้น แต่ข้อมูลที่เรารวบรวมได้บ่งชี้ว่าตลาดรถยนต์ในประเทศจะยังไม่ฟื้นตัวอย่างมีนัยสำคัญในระยะเวลาอันใกล้นี้ ดังนั้นเรายังคงให้น้ำหนัก Underweight กลุ่มยานยนต์ ปัจจัยกระตุ้นราคาหุ้นกลุ่มยานยนต์ คือ ภาพเศรษฐกิจที่ดีขึ้น ซึ่งจะช่วยหนุนให้ความต้องการซื้อรถยนต์ในประเทศและคุณภาพสินเชื่อปรับตัวดีขึ้น ทำให้ผู้ซื้อรถยนต์สามารถเข้าถึงสินเชื่อได้มากขึ้น เรามองว่านี่จะเป็นสัญญาณที่ชัดเจนว่าอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยและผลประกอบการมีแนวโน้มฟื้นตัว

ยอดจองรถที่งาน Motor Expo เพิ่มขึ้น... ในงาน Motor Expo ที่จัดขึ้นตั้งแต่วันที่ 28 พฤศจิกายน ถึง 10 ธันวาคม 2567 มียอดจองรถประเภท 4 ล้อ รวมทั้งหมด 54,634 คัน เพิ่มขึ้น 0.6% จากปีก่อน เมื่อแยกตามประเภทรถ พบว่ายอดจองรถเครื่องยนต์สันดาปภายใน (ICE) อยู่ที่ 32,070 คัน คิดเป็น 59% ของยอดจองรถทั้งหมด เพิ่มขึ้น 7% จากปีก่อน ในขณะที่ยอดจองรถยนต์ที่ใช้ไฟฟ้าจากแบตเตอรี่ 100% (BEV) อยู่ที่ 22,564 คัน คิดเป็น 41% ของยอดจองรถทั้งหมด เพิ่มขึ้น 8% จากปีก่อน การเพิ่มขึ้นของยอดจองรถ BEV เป็นผลมาจากราคาที่เข้าถึงได้มากขึ้นและตัวเลือกที่หลากหลายมากขึ้น โดยเฉพาะจากแบรนด์จีน

...แต่อุตสาหกรรมยานยนต์ยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวที่ชัดเจนในระยะเวลาอันใกล้นี้ สำหรับช่วง 10M67 ประเทศไทยผลิตรถยนต์ได้ 1.24 ล้านคัน ลดลง 19% YoY หลักๆ เป็นผลมาจากตลาดรถยนต์ในประเทศที่ชะลอตัว โดยลดลง 26% YoY ซึ่งส่วนใหญ่เกิดจากยอดขายรถเพื่อการพาณิชย์ (ลดลง 38% YoY) สะท้อนถึงภาวะเศรษฐกิจที่อ่อนแอในมุมมองของเรา ทั้งนี้แม้ยอดจองรถที่งาน Motor Expo เพิ่มขึ้น แต่ข้อมูลที่เรารวบรวมได้บ่งชี้ว่าสินเชื่อที่ไม่ก่อให้เกิดรายได้ (NPL) และสินเชื่อจัดชั้นกล่าวถึงเป็นพิเศษ (SML) เพิ่มขึ้นในกลุ่มยานยนต์ คุณภาพสินเชื่อเช่าซื้อ (HP) เสื่อมถอยลง และเงื่อนไขการปล่อยสินเชื่อรถยนต์เข้มงวดขึ้น ราคารถมือสองที่มีแนวโน้มปรับตัวลดลงบ่งชี้ถึงกำลังซื้อที่อ่อนแอลง ดังนั้นเราจึงไม่คิดว่าตลาดรถยนต์ในประเทศจะฟื้นตัวอย่างมีนัยสำคัญในระยะเวลาอันใกล้นี้ INVX มองว่ามาตรการแก้หนี้ชุดใหม่ที่ ธปท.เพิ่งประกาศออกมาน่าจะช่วยให้จำนวนรถถูกยึดปรับตัวลดลง ซึ่งจะทำให้ราคามือสองฟื้นตัว ธนาคารอาจพิจารณาผ่อนปรนนโยบายปล่อยสินเชื่อหลังจากเห็นราคารถมือสองฟื้นตัวและการไหลเข้าของ NPL ที่ชะลอตัวลง ซึ่งจะต้องใช้เวลา เราติดตามดูทิศทางยอดขายรถเพื่อการพาณิชย์ในรอบ 12 เดือน พบว่าแนวโน้มขาลงล่าสุดอยู่ที่ 1.8 ปี เทียบกับแนวโน้มขาลงที่กินเวลา 2.4-3.6 ปี ซึ่งบ่งชี้ว่าแนวโน้มขาลงยังไม่สิ้นสุด ด้วยยอดผลิตรถยนต์ในประเทศไทยในช่วง 10M67 ที่อ่อนแอ เราจึงปรับประมาณการยอดผลิตรถยนต์ในปี 2567 ลดลงจาก 1.66 ล้านคัน มาอยู่ที่ 1.51 ล้านคัน (ลดลง 18% YoY)

การปรับปรุงเงื่อนไขมาตรการ EV 3.0 สืบเนื่องมาจากสถานการณ์ตลาดรถยนต์ของไทยที่ชะลอตัวและความกังวลเกี่ยวกับความเสี่ยงจากภาวะอุปทานล้นตลาด เมื่อวันที่ 4 ธันวาคม คณะกรรมการนโยบายยานยนต์ไฟฟ้าแห่งชาติ (บอร์ดอีวี) จึงมีมติให้ปรับปรุงเงื่อนไขมาตรการ EV3 ที่เดิมกำหนดให้ต้องผลิตรถ BEV เพื่อชดเชยการนำเข้า (ในปี 2565-66) ในอัตราส่วน 1 : 1 เท่า (นำเข้า 1 คัน ผลิตชดเชย 1 คัน) ภายในปี 2567 หรือ 1 : 1.5 เท่า ภายในปี 2568  โดยให้ผู้ประกอบการสามารถขยายเวลาผลิตชดเชยตามมาตรการ EV3 ไปผลิตชดเชยภายใต้เงื่อนไขของมาตรการ EV3.5 ได้ (ผลิตชดเชย 2 เท่า ภายในปี 2569 หรือ 3 เท่า ภายในปี 2570)  จากการประเมินของเรา ภายใต้มาตรการ EV 3.0 และมาตรการ EV 3.5 รถ BEV ที่นำเข้าและจดทะเบียนในปี 2565-11M67 มีจำนวน ~120,000 คัน ซึ่งเราเชื่อว่าการผลิตเพื่อชดเชยการนำเข้าส่วนใหญ่จะเกิดขึ้นในปี 2569 จากสถานการณ์อุตสาหกรรมยานยนต์ที่ดีขึ้น

Underweight กลุ่มยานยนต์ เรายังคงมุมมองระมัดระวังต่อกลุ่มยานยนต์ เนื่องจากอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวที่ชัดเจนในระยะเวลาอันใกล้นี้ ปัจจัยกระตุ้นราคาหุ้นกลุ่มยานยนต์ คือ ภาพเศรษฐกิจที่ดีขึ้น ซึ่งจะช่วยหนุนให้ความต้องการซื้อรถยนต์ในประเทศและคุณภาพสินเชื่อปรับตัวดีขึ้น ทำให้ผู้ซื้อรถยนต์สามารถเข้าถึงสินเชื่อได้มากขึ้น เรามองว่านี่จะเป็นสัญญาณที่ชัดเจนว่าอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยและผลประกอบการมีแนวโน้มฟื้นตัว

 

Rising bookings, but challenges linger

Total bookings of 4-wheel vehicles at the 2024 Motor Expo inched up 0.6% from last year, propelled by an increase in BEV bookings. However, data indicates the domestic auto market will not experience significant improvement in the near term. We thus stay Underweight on the Automotive sector. A sector catalyst would be an improved economy, which in turn would boost domestic auto demand and loan quality, consequently allowing greater access to auto loans. This would clearly signal an approaching turnaround in the Thai automotive industry and earnings.

Rising Motor Expo bookings… At the Motor Expo held from November 28 to December 10, 2024, a total of 54,634 four-wheel vehicles were booked, inching up 0.6% from last year. By vehicle type, 32,070 (or 59% of total bookings) were internal combustion engine (ICE) vehicles, a drop of 7% from last year and 22,564 (or 41%) were for 100% battery electric vehicles (BEVs), up 8% from last year. Behind the growth in BEV bookings is more affordable prices and more choices, particularly from Chinese brands.

…but no clear near-term signs of industry recovery. In 10M24, Thailand produced 1.24mn vehicles, down 19% YoY in response to a slow domestic auto market, with a plunge of 26% YoY, largely in commercial vehicle sales (down 38% YoY), reflecting the weak economy. Despite the increase in Motor Expo bookings, our data uncovers rising non-performing loans (NPL) and special-mention loans (SML) in the auto segment, deteriorating hire-purchase (HP) loan quality and tighter auto loan conditions. The decline in used car prices suggests weaker purchasing power. With this background, we expect the domestic auto market will not experience significant improvement in the near term. INVX views that the new debt relief measures just announced by the BoT will over time reduce the number of repossessed cars and thus lead to a recovery in used car prices. Banks may consider loosening the credit purse strings once they see real recovery in used car prices and lower NPL inflow, which will take time. We are tracking rolling 12-month commercial vehicle sales, and this shows the recent downtrend is 1.8 years vs.     2.4-3.6 years for prior downtrends, suggesting the downtrend is not yet at an end. In view of the weak 10M24, we revise down our 2024 forecast for Thailand auto production to 1.51mn units (18% YoY contraction) from 1.66mn units.

EV 3.0 stimulus amended. The weak market and concern over possible oversupply led the National Electric Vehicle Policy Committee (the EV board) on December 4 to amend the conditions for its EV 3.0 stimulus program, which originally required local production of BEVs at a specified ratio to imported BEVs (in 2022-23) at a ratio of 1:1 if automakers start production in 2024 or 1.5:1 if production started in 2025. This ratio has been relaxed (and stimulus retagged to EV 3.5) and automakers are now allowed to produce vehicles at a ratio of 2:1 if they start production in 2026 or 3:1 if they start production in 2027. By our estimate, under the EV 3.0 and the EV 3.5 stimulus programs, BEVs imported and registered in 2022-11M24 amounted to ~120K units. We believe production will be primarily in 2026 when the auto industry has improved.

Underweight. We maintain our cautious view on the automotive sector since, in the near-term, there are no clear signs of recovery for Thailand’s auto industry. A sector catalyst would be an improved economy, which in turn would boost domestic auto demand and loan quality, consequently allowing greater access to auto loans. This would clearly signal an approaching turnaround in the Thai automotive industry and earnings.

 

Download PDF Click > AUTO241213_E.pdf

Author
Slide5
ระวีนุช ปิยะเกรียงไกร

นักวิเคราะห์อาวุโสกลุ่มยานยนต์ การแพทย์ ท่องเที่ยว

Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5